09132109390
هدفتان را با مشاوره با ما به دست بیاورید!

سنگ نمای رومی چیست؟ چگونه سنگ نما رومی مناسب انتخاب کنیم؟

دسترسی سریع
سنگ نمای رومی چیست؟ چگونه سنگ نما رومی مناسب انتخاب کنیم؟

سنگ نمای رومی چیست؟ چگونه سنگ نما رومی مناسب انتخاب کنیم؟

یکی از بخش های اصلی در ساختمان، نمای بیرونی و جلوه کلی ساختمان است که بیانگر کلیت کیفیت، سبک و ارزش بنا است. نمای رومی در واقع به نماهایی گفته می شود که در آن از جزییات و المان های متعددی مانند ستون ها، صراحی، قرنیز های رومی و قوس های گرد و عریض استفاده شده است. علاوه بر این مهم ترین ویژگی نمای رومی تقارن میان دو طرف آن است.

سنگ نمای رومی چیست؟ چگونه سنگ نما رومی مناسب انتخاب کنیم؟

تاریخچه نمای رومی ساختمان

یکی از اصلی ترین دلایل رواج نمای رومی را می توان تجمل گرایی دانست. زیرا در گذشته این نوع نما عمدتا برای ساختمان های خاص مثل اماکن فرهنگی و یا مجتمع های لوکس و گران قیمت انجام می شد. اما با گذشت زمان به علت در دسترس بودن مصالح و ارزشی که به ساختمان می بخشد، استفاده از این سبک نما افزایش یافت و امروزه  شما می توانید انواع نمای رومی را به صورت های نمای رومی ساده، نمای رومی ساختمان دو طبقه،یک طبقه، نمای رومی ویلایی و…ببینید.

 

ویژگی های نمای رومی ساختمان

1.       قوس های گرد و عریض

2.       تقارن میان المان های نمای رومی: رعایت اصل تقارن در نمای رومی از اهمیت بالایی برخوردار است.

3.       پنجره های بلند صاف یا قوس دار

4.       سقف بلند که موجب جلال و شکوه ساختمان می شود

5.       منحنی های استفاده شده در طراحی کلاسیک موجب القای حس راحتی و آرامش در انسان می شود.

 

نکات مهم در انتخاب سنگ نمای رومی مناسب

سنگ های ساختمانی یکی از بهترین متریال جهت اجرای نمای رومی هستند. زیرا سنگ در نما علی الخصوص نمای رومی شکوه و زیبایی خاصی به ساختمان می بخشد و از دوام و ماندگاری بالایی نیز برخوردار است. البته همه این محاسن در صورت انتخاب سنگ مناسب محقق می شود زیرا ویژگی های سنگ های مختلف با یکدیگر فرق دارد و هر سنگ مناسب مکان خاصی است.

  • یکی از نکات مهم در انتخاب سنگ نمای مناسب توجه به نوع و سبک نمای ساختمان است.

  • علاوه بر این متراژ سنگی که در نمای رومی به کار می رود بیش تر از نماهای دیگر است.

  • نکته دیگری که در سنگ نمای رومی باید به آن دقت کرد رنگ سنگ است. سنگ انتخاب شده برای نماهای رومی اغلب رنگ های روشن سفید و کرم است. اکثر نماهای رومی از رنگ کرم استفاده کرده اند.

 

قیمت سنگ نمای رومی

عوامل مختلفی وجود دارند که در قیمت نهایی انواع سنگ های ساختمانی تاثیرگذارند. لذا عوامل تأثیرگذار بر قیمت سنگ نمای رومی عبارتند از:

1.        درجه بندی کیفی: یکی از نکات مهم در درجه بندی کیفی یکدستی و تم رنگی سنگ است.

2.       قدوپای سنگ

3.       نوع و کیفیت فرآوری های انجام شده روی سنگ

4.       نوع سنگ

5.       سورت بندی سنگ

6.        به میزانی که فرآیند تراش زنی و ساب دادن آن سخت تر باشد قیمت آن بالاتر می رود.

7.        ابعاد سنگ

8.        رنگ سنگ

 

تفاوت نمای رومی سنگی با نمای رومی سیمانی

نمای رومی سیمانی در مقایسه با سنگ از نظر اقتصادی مقرون بصرفه تر است و رنگ کاملا سفید و مات به ساختمان می دهد . همچنین سرعت کار بیشتر است و زمان کمتری برای اتمام کار نیاز است . پس چنانچه موارد ذکر شده جزء اولویت های شماست ، سیمان پیشنهاد مناسبی است .اما اگربودجه کافی، دوام،زیبایی و اتصال ایمن از معیارهای شماست و همچنین استادکار ماهر جهت نصب سیمان را ندارید، پیشنهاد ما نمای رومی سنگی است. مهم ترین تفاوت های این دو نوع نما در موارد زیر می باشد:

1.       طبیعتا هیچ مصالحی نمی تواند اصالت و شکوه سنگ را داشته باشد . سنگ جان دارد و نفس می کشد و شما  آن را به خوبی حس می کنید . سنگ نما برخلاف سیمان ، به طور مطلق یکدست نیست و بازه رنگی آن هرچقدرهم که محدود باشد اما به نما رنگ و روی تازه می بخشد و چشم را از یکنواختی نجات می دهد . در صورتی که سیمان رنگ سفید یکدست و مصنوعی دارد.

2.       برخلاف سیمان که رنگ و روی ماتی دارد؛  سنگ ساب پذیر است و ظاهری درخشان به ساختمان می دهد ؛ این ویژگی علاوه بر تاثیربصری ، موجب نظافت راحت تر سنگ می شود.

3.       از آنجایی که در نماهای کلاسیک (رومی ) المان های زیادی به کار می رود ، ظرافت و طرحشان هم تاثیر زیادی در نتیجه کار می گذارد . درست است که سیمان نرم و منعطف است و کار با آن راحت تر است ،  اما ظرافت این المان های تزیینی در نوع سیمانی بسیار کمتر از سنگی است . بنابراین در نمای سیمانی باید از این زیبایی چشم پوشی کرد .

4.       مورد مهم دیگر که جدای از نوع سبک همیشه مطرح بوده است ؛ طول عمر و دوام نماست . طبیعتا سنگ جزء مصالح بادوامی است که حتی با گذشت سالیان طولانی استوار باقی می ماند و مراقبت راحت تری دارد . همچنین درصورت کدرشدن و بروز مشکل ، به دلیل امکان آب بندی و ساب پذیری مجدد ، می توان آن را به روزهای اولش بازگرداند که این خود مزیتی بزرگ است .ازآنجایی که نمای سیمانی از ترکیب موادی همچون آهک ، سیلیس ، رس و اکسیدهای معدنی تشکیل شده است ؛ به لحاظ مقاومت و دوام ، به هیچ عنوان قابل قیاس با سنگ نیست . از طرفی زیبایی سیمان به مرور زمان ، به دلیل جذب گرد و غبار و آلودگی ، کم می شودو به رنگ تیره در می آید ، از این رو نگهداری سخت تری هم دارد . نکته مهم دیگر در استفاده از سیمان این است که مناسب مناطق مرطوب نیست چرا که همچون اسفنج رطوبت را به خود می گیرد و موجب نم ساختمان می شود .

 

دلیل انتخاب سنگ برای نمای رومی ساختمان

•        زیبایی منحصر بفرد و تکرار ناشدنی با رنگ های زیبا

•        مقاومت بالا و نظافت و نگهداری راحت

•        قیمت مناسب به دلیل معادن موجود در ایران

•        قابلیت بکار گیری در انواع سبک های معماری مدرن و کلاسیک

 

استاندارد انتخاب سنگ نما

۱. زیبایی

نمای ساختمان معرف جلوه بیرونی ساختمان است. از این رو انتخاب سنگ زیبا و با دوام تاثیر بسزایی در این امر دارد. عموما در نمای ساختمان، به دلیل جلوه و زیبایی بیشتر، سنگ های روشن تر انتخاب میگردند. بدین جهت سنگهای روشن تر و یکدست تر، از قیمت بالاتری برخوردار هستند.

۲. مقاوم در برابر شرایط آب و هوایی

قسمت بیرونی ساختمان در معرض شرایط متغیر آب و هوایی و اشعه آفتاب قرار می گیرد. سنگ نماد باید ویژگی هایی داشته باشند که در این شرایط فرسوده، کدر، کثیف و تیره نشوند و در مدت زمان طولانی بتوانند مانند روز اول بمانند و همچنین از ویژگی نظافت و نگهداری آسان برخوردار باشد.

۳. چسبندگی بالا

سنگ نما بایستی چسبندگی قابل قبولی به سیمان داشته باشد. در صورت عدم چسبندگی مناسب پس از گذشت زمان امکان سقوط سنگ بالا خواهد رفت. این اشکال را میتوان در نماهای گرانیتی که قبلا استفاده میشد، بسیار یافت. تا آنجایی که، دستور العمل سازمان های تبیین استاندارد مبنی بر استفاده از پیچ یا اسکوپ، برای چسباندن سنگ های گرانیت و … صادر گردید.

۴.تراکم پایین و وزن کمتر

وزن سنگ در نما اهمیت ویژه ای پیدا میکند. چرا که استفاده از سنگ های متراکم ،چگال و بدون تخلخل باعث سنگین تر شدن ساختمان و عدم چسبندگی مناسب میشود. به عنوان مثال گرانیت کمترین تخلخل و بالاترین تراکم را در میان سنگهای ساختمانی دارد و به همین دلیل استفاده از آن در نما توصیه نمیشود. 

۵. نظافت و نگهداری آسان

سنگ نما در فضای خارجی متاثر از آلودگی ها خواهد بود. به همین دلیل نظافت و تمیز کاری نما به عنوان جلوه ساختمان اهمیت ویژه ای پیدا میکند. استفاده از سنگ هایی که ساب و سطح ساب خورده و براق ندارند باعث جذب آلودگی و کثیف شدن سنگ میگردد. سنگ های تراورتن در قدیم به این صورت استفاده میشد. در سالهای اخیر به مدد فراوری های انجام شده بر روی سنگ های تراورتن، سطح آن براق و خالی از خلل و فرج شده که مقاومت آن را نیز افزایش داده است.

 

انواع سنگ های نما

سنگ تراورتن در نما

مناسب ترین گزینه برای نمای خارجی محسوب می شود که در نمای داخلی هم کاربرد دارد.

سنگ مرمریت در نما

از جمله سنگ های شناخته شده است که بیشتر برای نمای داخلی، سنگفرش، کف و پله مورد استفاده قرار می گیرد و نسبت به تراورتن چگالتر و دارای منافذ کمتری است. فراوری این سنگ برای کاربرد در داخل و خارج ساختمان متفاوت است.

سنگ گرانیت در نما

این سنگ قبلا بسیار در نماهای ساختمان کاربرد داشت. اما به دلیل وزن بالا، عدم چسبندگی و اکسیده شدن آهن موجود در آن در برخی سورت ها، دیگر به استفاده در نما توصیه نمیشود.

سنگ چینی در نما

سنگ چینی یا سنگ کریستال اخیرا مورد استقبال سازندگان ساختمان های لوکس قرار گرفته است. این سنگ، با رنگ روشن و مقاومت قابل قبول در برابر سرما و گرما میتواند گزینه ای بسیار زیبا برای نما باشد.

 

فاکتورهای انتخاب سنگ مناسب برای نمای ساختمان

•        شرایط آب و هوایی و اقلیم منطقه را در انتخاب سنگ در نظر بگیرید. برخی از سنگ ها هستند در هوای سرد و یخبندان متلاشی می شوند. بایستی در هنگام انتخاب سنگ این مورد مهم را در نظر بگیریم

•        ساختمان و بافت سنگ بایستی سالم و بدون شکستگی، خلل و فرج و ترک باشد. به اصطلاح سنگ کرمو نباشد. در صورتی که سنگ دارای خلل و فرج باشد، چنانچه در حمل و نقل و اجرا نشکند، در یخبندان و هوای سرد متلاشی خواهد شد.

•        عاری از هر گونه شیار و رگه های سست باشد. سنگی که رگه داشته باشد با کوچکترین ضربه می شکند. سعی کنید سنگی را انتخاب کنید که هیچگونه رگه ای نداشته باشد.

•        در برابر یخبندان و تغییرات شرایط محیطی مقاوم و پایدار باشد. برای پایدار بودن در یخبندان، سنگ بایستی بدون خلل و فرج باشد تا آب به داخل آنها نفوذ نکند و در اثر یخ زدن سنگ را متلاشی نکند.

•        در برابر جریان آب و باران و عواملی که باعث فرسایش سنگ می شود مقاوم باشد.

•        برابر سایش مقاومت کافی داشته باشد.

•        جذب آب زیادی نداشته باشد. به گونه ای که آب در اثر یخ زدن سنگ را متلاشی کند.

•        در شرایط محیطی شیمیایی و در برابر اسید ها مقاوم باشد.

•        حداقل مقاومت فشاری قطعات باربر سنگ ها 150 کیلوگرم بر سانتی متر مربع می باشد.

•        سنگ عاری از هر گونه رگه و ترک باید صدایی شبیه شیشه بدهد. برای این کار با یک جسم فلزی

فاکتورهای انتخاب سنگ مناسب برای نمای ساختمان

سنگ نما- نما رومی- نمای ساختمان- سنگ نمای ساختمان- نما رومی ساختمان- اجرای سنگ نما- بهترین سنگ نما- بهترین سنگ نما رومی- سنگ تراورتن- سنگ مرمریت- سنگ چینی- سنگ گرانیت

ثبت دیدگاه


خرید حضوری خرید حضوری
گارانتی محصولات گارانتی محصولات
تحویل سریع تحویل سریع
پرداخت متنوع پرداخت متنوع
حذف واسطه حذف واسطه
مشاوره رایگان مشاوره رایگان