09132109390
هدفتان را با مشاوره با ما به دست بیاورید!

کود سفید چیست؟

دسترسی سریع
کود سفید چیست؟

 

کود چیست 

 کود هرگونه مواد طبیعی یا غیر طبیعی ( کود سفید ) است که به خاک یا بافت گیاهان اضافه می شود. کود باعث میشود یک یا تعداد بیشتری از مواد مغذی مورد نیاز رشد گیاه تامین گردد. برای آنکه خاک از لحاظ مواد غذایی متعدد دچار کمبود نباشد استفاده از کود بسیار مفید خواهد بود.

کود سفید چیست

رتبه بهداشتي جامعه ما از میان ۱۹۲ کشور ،۱۲۳ است. متأسفانه علت اصلي این رتبه بسیار پایین ،سوءتغذیه می باشد. یکی از دلایل مهم سوءتغذیه، عدم رعایت اصول مصرف بهینه کود سفید در مزارع ، باغها و عدم توجه به محتوای شعار پیشگیری بهتر از درمان می باشد. به رغم آنکه بیش از ۸۵ درصد مردم کشور ظاهراً سیر می باشند. لیکن حدود ۹۰ درصد آنان به نحوی دچار گرسنگی سلولی هستند . دلیل اصلی آن عدم توجه متولیان تأمین محصولات غذایي به مفهوم امنیت غذایی می باشد.

تاریخچه ی کود


قاسم بن يوسف هروي، نويسنده كتاب "ارشاد الزراعه" به ذكر نام و خواص كودهاي رايج آن دوران پرداخته . از كودهاي مرغي بط (مرغابي) و كبوتر. كودهاي دامي درازگوش (الاغ)، اسب، استر (قاطر). ميش، بز، گاو، و خوك؛ و كودهاي گياهي كاه غلات و بقاياي باقلا نام برده .

وی تأثير آنها بر عملكرد گياهان را با يكديگر مقايسه كرده است. اين نگارنده دانش تاريخي چنداني ندارد ولي شايد بتوان به كتاب او عنوان نخستين مستند تحقيقات كودي ايران را داد. 
 

کود ها به سه دسته تقسیم می شوند که عبارتند از :

  • کود شیمیایی
  • کود آلی یا ارگانیک
  • کود بیولوژیک یا زیستی

 

معرفی انواع کود سفید  ( شیمیایی )

 کود های شیمیایی به دو دسته تقسیم می شوند:

  1. کود سفید : به این نوع کود، کود نیتروژنی یا ازته هم گفته می شود. عناصر به کار رفته در آن برای رشد بسیاری از گیاهان الزامی است. این نوع از کود شیمیایی به راحتی در آب حل می شود . به سرعت در دسترس گیاه قرار می گیرد.
  2. کود سیاه : کود های فسفاته هستند. بعد از کود های نیتروژنی، این نوع از کود های شیمیایی پرمصرف ترین نوع کود در جهان محسوب می شوند. این ترکیبات برای رشد مناسب گیاه ضروری هستند. به افزایش بازده برداشت محصول کمک می کنند . مقاومت گیاهان را در برابر انواع بیماری ها افزایش می دهند.

 

انواع مختلف کود های شیمیایی

انواع مختلف کود های شیمیایی شامل دو نوع هستند:

  • عناصر پر مصرف(ماکرو المنت) شامل: ازت، فسفر، پتاس، کلسیم و منیزیم
  • عناصر کم مصرف(میکرو المنت) شامل: آهن، روی ،منگنز ومس

به کود هایی که مجموع عناصر فوق را باهم و به نسبت متناسب دارا باشند اصطلاحا کود کامل گفته می شود.

گیاهان مختلف بر حسب نیاز و با توجه به نتایج آزمایش برگ و خاک به کود های فوق نیازمند هستند.

 

ویژگی کود سفید

کود سفید یکی از کود های بسیار کاربردی می باشد. از این کود بیشتر برای رشد گیاه استفاده می کنند. این کود را در خاک قرار داده و سپس آن را آبیاری می نمایند تا به خوبی به ریشه گیاه برسد. این باعث می شود تا گیاه رشد سریعی داشته باشد. استفاده از این مواد به منظور ارتقاء کیفیت خاک، افزایش میزان محصول و یا ارتقاء کیفیت محصول تولیدی مورد استفاده قرار می گیرد

کود سفید از دو ماده اصلی تشکیل شده است که عبارتند از:

  1. ازت
  2. نیتروژن

نیاز سالانه کودهای شیمیایی پرمصرف در کشور در یک سال زراعی نرمال برحسب عنصر غذایی ۱/۶۴ میلیون تن است . برحسب مقدار کود ۳/۶۴ میلیون تن ( کودهای نیتروژنی۲/۵۰،  فسفاتی ۰/۶۴ و پتاسیمی  ۰/۵۰ میلیون تن)  برآورد می گردد . این در حالی است که نسبت کودی (ترکیب کودهای شیمیایی عناصر غذایی پرمصرف) در جهان به صورت (پتاسیم) ۲۶ - (فسفر) ۳۷ - (ازت) ۱۰۰  است. لیکن، این نسبت در کشور ما  نامتعادل بوده )در سال ۱۳۹۲ در ایران  این نسبت برابر پتاسیم ۰۷ - فسفر ۳۴ -  ازت ۲۰۰  بود .

نمیدار کود سفید

نمودار npk کود های سفید و خاک ورزی بر دانه ذرت

مهم ترین کود های شیمیایی مورد استفاده در کشاورزی

مهم ترین کود های شیمیایی مورد استفاده در کشاورزی کود های ازت، فسفر، نیترات و کود اوره مایع هستند.

نیتروژن ، فسفر و پتاسیم یا NPK ، عناصر اصلی  در کودهای تجاری هستند. هر یک از این مواد مغذی اساسی نقش کلیدی در تغذیه گیاهان ایفا می کند.

نیتروژن به عنوان مهمترین ماده مغذی در نظر گرفته می شود . گیاهان نیتروژن بیشتری نسبت به هر عنصر دیگر جذب می کنند. نیتروژن برای اطمینان از سلامت گیاهان در حال رشد و تغذیه پس از برداشت ضروری است. این به این دلیل است که نیتروژن در تشکیل پروتئین ضروری است . پروتئین بسیاری از بافتهای اکثر موجودات زنده را تشکیل می دهد. در زیر تصویری از ذرت که کمبود نیتروژن دارد را مشاهده می کنید.

موارد استفاده کود سفید

جهت خرید و مشاوره با شماره 09132258738 تماس حاصل فرمایید 

ثبت دیدگاه

  • نقیب الله کریمی1 سال پیش

    با عرض سلام خدمت شمایان: کرم چوب خوره چیست آیا میشه که این آفت را کنترول کرد یا خیر؟ وظیفه کود سیاه چیست و برای چی استفاده میشود؟ اگر کود سیاه برای تقویت و حاصلات را رشد میدهد در این حالت علف های هرز هم رشد میکند میشه که در این باره اطلاعات دهید؟ با احترام نقیب الله کریمی


خرید حضوری خرید حضوری
گارانتی محصولات گارانتی محصولات
تحویل سریع تحویل سریع
پرداخت متنوع پرداخت متنوع
حذف واسطه حذف واسطه
مشاوره رایگان مشاوره رایگان